Emotionele honger vs. Fysieke honger:
de 7 verschillen


Je hebt een strakke deadline op je werk, een zeurende partner, of je zit gewoon niet lekker in je vel; je zou wel wat meer vrienden willen hebben, maar vind het lastig om deze te maken. Hoe dan ook, bij thuiskomst plof je op de bank en pak je die chocoladereep waar je de hele weg naar huis al aan hebt gedacht. Je vindt dat je dit nu wel verdiend hebt.


Als je emotie-eet, is daar een reden voor. Het kan wijzen op verbogen emotionele problemen, die vaak samengaan met weinig zelfrespect en zelfvertrouwen, angst en gevoelens van minderwaardigheid. Om ons gelukkig te voelen gebruiken we verschillende strategieën, emotie-eten is daar één van.


Door onderscheid te maken tussen fysieke en emotionele honger krijg je inzicht in je gevoelens en gedachten en leert daar, met de juiste oefeningen, vervolgens beter mee omgaan. Negatieve emoties hoeven niet altijd bewust te zijn. Bij emotie-eten ga je – meestal onbewust – eten om vervelende onderliggende gevoelens te verdrijven. In dit blog leg ik je de zeven verschillen uit tussen emotionele honger en fysieke honger.



Emotionele honger


Komt vaak plotseling opzetten

Je wordt (onbewust) getriggerd door een bepaalde situatie waardoor deze ‘honger’ om de hoek komt kijken.

Vereist direct eten

Je wilt nu eten, het kan niet op zich wachten.

Gedachteloos eten

Je denkt niet over het eten na en bent vooral bezig met het verdoven van je emoties.

Vraagt om specifieke producten

Je smacht naar een specifieke soort chocolade of een bepaald merk chips.

Triggert een bepaalde emotie zoals schaamte of rusteloosheid

Er zit je van binnen wat dwars, maar je kunt je duim er niet opleggen.

Stopt niet bij een volle maag

Je eet door tot je emotioneel verzadigd bent, ook al zegt je lichaam dat het vol zit.

Komt met een boos makende emotie

Je eet om je beter te voelen en je staat jezelf toe om hetgeen te eten dat je anders niet zou eten. Bovendien eet je ook grotere hoeveelheden dan normaal, waardoor je je daarna weer schuldig gaat voelen.


Fysieke honger


Komt geleidelijk opzetten

Je merkt dat je honger begint te krijgen en neemt zo meteen een pauze om je maaltijd te nuttigen of begint met koken.

Kan een bepaalde tijd wachten

Je voelt de honger, maar je kan nog wel even wachten tot de maaltijd gekookt is of tot je pauze begint.

Eten op gevoel

Je bent bewust bezig met het eten van de maaltijd en ervaart dat ook zo.

Gevarieerd aanbod aan voeding

Je hebt je voorkeuren, maar neigt niet specifiek naar één soort product.

Triggert geen specifieke emotie of schuldgevoelens

Je eet om je lichaam te voeden en laat daarbij overheersende emoties achterwegen.

Alleen zichtbaar bij honger

Fysieke honger is alleen zichtbaar als je voor een bepaalde tijd niet gegeten hebt en je lichaam weer om brandstof vraagt.

Stopt bij een volle maag

Zodra je vol zit stop je met eten, je weet wanneer je genoeg hebt gehad.


Schommelend lichaamsgewicht


Emotioneel eten kan ons een tijdelijke opluchting geven, maar op de lange termijn levert het niets meer op dan een schommelend lichaamsgewicht en een slecht gevoel. Welke honger is voor jou herkenbaar en hoe ga jij hier mee om? Laat het me weten in de comments of neem contact met me op voor een persoonlijk consult, zodat we samen kunnen kijken naar de oorzaak van jouw emotie-eten. Klik hier voor meer informatie over een persoonlijk consult.